Daniele Giorgi

Daniele Giorgi

Direttore

Direttore d’orchestra, compositore e violinista, Daniele Giorgi considera una ricchezza irrinunciabile dedicarsi alla musica da più prospettive.

Dal 2014 è Direttore Musicale dell’Orchestra Leonore e Responsabile della programmazione artistica della Stagione Sinfonica Promusica. È inoltre ideatore e Direttore Artistico di Floema, progetto per un ecosistema musicale incentrato sullo sviluppo di un modello innovativo e sostenibile di interazione fra istituzione musicale e territorio.

Spalla dell’ORT – Orchestra della Toscana dal 1999, nel 2003 inizia a dedicarsi alla direzione d’orchestra sotto la guida di Piero Bellugi e Isaac Karabtchevsky. Nel 2004 vince il 2° premio assoluto all’ottava edizione del Concorso Internazionale per Direttori d’Orchestra “Antonio Pedrotti” di Trento, aggiudicandosi inoltre il premio speciale del pubblico ed il premio per la migliore esecuzione del brano di musica contemporanea. Da quel momento collabora come direttore con numerose orchestre fra cui la Haydn Orchester di Trento e Bolzano, l’Orchestra del Teatro Lirico di Cagliari, l’Orchestra Filarmonica Marchigiana, l’Orchestra di Padova e del Veneto, l’ORT – Orchestra della Toscana, la Czech Chamber Philharmonic. Dal 2006 è stato più volte invitato al “Cantiere d’Arte” di Montepulciano, festival internazionale fondato nel 1989 da Hans Werner Henze. Nel settembre 2006 è stato invitato alla “Sagra Musicale Umbra” sul podio dell’Orchestra della Toscana per la prima esecuzione italiana di Die beiden Pedagogen di Mendelssohn. Nel 2008 è stato preparatore della Symphonica d’Italia per i concerti diretti da Lorin Maazel.

Ha collaborato con solisti come Juliane Banse, Yuri Bashmet, Kolja Blacher, Stanislav Bunin, Renaud Capuçon, Roberto Cominati, Enrico Dindo, Ingrid Fliter, Alban Gerhardt, Ilya Grubert, Freddy Kempf, Viktoria Mullova, Miklós Perényi, Boris Petrushansky, Alexander Romanovsky, Baiba Skride, Viktor Tetriakov, Francois-Joel Thiollier.

Orchestral conductor, composer and violinist, Daniele Giorgi believes dedicating oneself to music from various perspectives to be a fundamental treasure.

Since 2014 he has served as Music Director of the Orchestra Leonore and Head of Artistic Programming of Promusica’s Symphonic Season. He is also creator and Artistic Director of “Floema”: a project for a musical ecosystem that focuses on the development of an innovative and sustainable model of interaction between musical institutions and the community.

Concertmaster of the ORTOrchestra della Toscana since 1999, in 2003 Giorgi began honing his orchestral conducting skills under the guidance of Piero Bellugi and Isaac Karabtchevsky. In 2004 he won Second Prize (sole winner) at the eighth edition of the Antonio Pedrotti International Competition for Orchestral Conductors held in Trento, garnering both the special audience award and the award for best performance of a contemporary music composition as well. From that moment forward he has collaborated with numerous orchestras including the Haydn Orchester of Trento and Bolzano, the Orchestra del Teatro Lirico of Cagliari, the Orchestra Filarmonica Marchigiana, the Orchestra di Padova e del Veneto, the ORTOrchestra della Toscana and the Czech Chamber Philharmonic. Since 2006 Giorgi has been invited numerous times to the Cantiere d’Arte of Montepulciano, an international festival founded in 1989 by Hans Werner Henze. In September 2006 he was invited to the “Sagra Musicale Umbra” at the helm of the Orchestra della Toscana for the Italian premiere of Mendelssohn’s Die beiden Pedagogen. In 2008 he served as rehearsal conductor of the Symphonica d’Italia for concerts led by Lorin Maazel.

Giorgi has collaborated with soloists such as Juliane Banse, Yuri Bashmet, Kolja Blacher, Stanislav Bunin, Renaud Capuçon, Roberto Cominati, Enrico Dindo, Ingrid Fliter, Alban Gerhardt, Ilya Grubert, Freddy Kempf, Viktoria Mullova, Miklós Perényi, Boris Petrushansky, Alexander Romanovsky, Baiba Skride, Viktor Tetriakov and Francois-Joel Thiollier.